تلاش برای افزایش دو برابری ظرفیت

دنیای اقتصاد : دوده یکی از مهم‌ترین پرکننده‌های مورد استفاده در صنعت تایر، لاستیک و صنایع وابسته است که نقش مهمی در تقویت فرآیند پخت و بهبود خواص مکانیکی آمیزه‌های لاستیکی دارد. بیشترین دوده صنعتی در دنیا با استفاده از روش کوره‌ای و به صورت گرانول‌شده تولید می‌شود.

با توجه به نیاز شدید کشور به دوده، این ماده استراتژیک در صنعت تایرسازی و همچنین با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ تایرسازی کشور، پس از انجام مطالعات اولیه در سال ۸۰، طرح کارخانه برای تولید دوده کلید زده شد. فرآیند انتخاب فناوری و تجهیزات این کارخانه در سال ۸۱ پیگیری و منجر به انعقاد قرارداد خرید فناوری از شرکت یوروتکنیکای ایتالیا در سال ۸۲ شد. با به‌کارگیری جدیدترین فناوری روز دنیا از شرکت فیلیپس اینترنشنال، ساخت مدرن‌ترین کارخانه تولید کربن بلک کشور در شهرستان محلات در فاصله سال‌های ۸۳ تا ۸۶ آغاز شد و سرانجام در ۱۰ اسفند ۸۶، شرکت کربن سیمرغ کار رسمی را آغاز کرد.   پس از شروع تولید رسمی کارخانه و با توجه به کیفیت مطلوب محصول تولیدی، موقعیت مناسب مکانی و امکان تامین تمام گریدهای مورد نیاز صنعت تایر و قطعه‌سازی کشور، سهم قابل توجهی از بازار مصرف در اختیار شرکت کربن سیمرغ قرار گرفت. در طول سال‌های فعالیت شرکت به صورت میانگین حدود ۱۵۰ نفر در محل کارخانه و حدود ۲۰ نفر در دفتر مرکزی شرکت مشغول به کار بوده‌اند. در حال حاضر گروه صنعتی آرتاویل تایر، گروه صنعتی بارز و شرکت بازرگانی سیمرغ،  مجتمع صنایع لاستیک یزد، کویر تایر و لاستیک پارس سهامداران عمده شرکت کربن سیمرغ هستند.

 تولید با ۹۵ درصد ظرفیت

مدیر عامل شرکت کربن سیمرغ درباره وضعیت کنونی این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: ظرفیت اسمی کارخانه کربن سیمرغ در طراحی اولیه و با در نظر گرفتن شرایط ایده‌ال، تولید۴۰ هزار تن در سال در نظر گرفته شده بود که در عمل باتوجه به واقعیت‌های موجود در زمینه تامین مواد اولیه مطلوب و سبد محصول مورد نیاز مصرف‌کنندگان عمده، حداکثر ظرفیت قابل دستیابی حدود ۳۱ هزار تن برآورد می‌شود.  هوشنگ زینالی با توضیح عواملی که میزان ظرفیت شرکت را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: با وجود بهره‌گیری شرکت از نیروی انسانی متخصص و قابلیت‌های تولید با حداکثر ظرفیت، مشکلات موجود در زمینه تامین پایدار مواد اولیه، وضعیت بازار مصرف این محصول و مشکلات صنعت تایر به‌عنوان مصرف‌کننده عمده و محدودیت‌های صادراتی، منجر به بروز اختلال در فرآیند برنامه‌ریزی تولید شرکت شده و دستیابی به اهداف کمی تولید را تحت تاثیر خود قرار داده است. وی در ادامه تاکید کرد: با وجود این و با تدابیر در نظر گرفته شده در زمینه بازاریابی و تامین مواد اولیه، شرکت کربن سیمرغ در سال‌های اخیر حدود ۹۵درصد از ظرفیت سالانه تولید خود را پوشش داده است که با توجه به مشکلات عمومی صنعت و اقتصاد در سطح ملی، این میزان تولید قابل قبول به‌ نظر می‌رسد.

 مزیت استفاده از روش کوره‌ای

مهم‌ترین روش تولید کربن بلک در دنیا، روش کوره‌ای یا (furnace black) است که همین فرآیند در شرکت کربن سیمرغ نیز به کار گرفته می‌شود.  به صورت کلی در این روش، روغن‌های سنگین به محفظه احتراق رآکتورهای تولید دوده اسپری شده و با تجزیه حرارتی، تبدیل به کربن و گازهای حاصل از تجزیه می‌شوند. دوده سبک و نرم حاصل به ‌منظور افزایش سهولت در بسته‌بندی و حمل و نقل، به گرانول تبدیل و پس از بسته‌بندی در پاکت‌های کوچک یا کیسه‌های بزرگ و تعیین وضعیت کیفی، تحویل بازار مصرف می‌شود. از مهم‌ترین مزیت‌های این روش تولید، قیمت تمام‌شده قابل قبول نسبت به سایر روش‌ها، تناژ بالای تولید و مواد اولیه در دسترس است.

 درخواست مشتری را می‌سازیم

انطباق همیشگی و قابل ردیابی کیفیت محصول تولیدی با استانداردهای ملی (ISIRI) و بین‌المللی (ASTM) مربوط به کربن بلک، مهم‌ترین ویژگی محصولات تولیدی شرکت کربن سیمرغ است که مورد قبول تمامی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در سراسر جهان است و همین موضوع منجر به حضور قابل توجه محصولات شرکت در بازارهای صادراتی نیز شده است. مدیرعامل شرکت کربن سیمرغ درباره ویژگی‌های تولید در این شرکت عنوان کرد: فناوری مورد استفاده در شرکت کربن سیمرغ، توان  مهندسی و امکان مدیریت بهینه مصرف انرژی در خط تولید نسبت به رقبا، از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت است. اما ویژگی منحصربه فرد شرکت امکان تولید سفارشی و باکیفیت مطلوب در کنار تولید سایر محصولات روتین تولیدی است که ضمن تکمیل سبد محصولات قابل تولید، امکان برآورده کردن تمامی درخواست‌های مشتریان را فراهم کرده است. برای نمونه با درخواست یکی از شرکت‌های بزرگ پتروشیمی و به‌منظور جایگزینی دوده وارداتی مورد استفاده آن شرکت، دوده simblack به‌عنوان یکی از محصولات سفارشی شرکت کربن سیمرغ تولید شد و با دریافت تاییدیه کیفیت محصول، در خط تولید آن شرکت مورد استفاده قرار گرفت. همچنین تولید گریدهایی با مصارف خاص نظیر N-۲۲۰ ، N-۲۳۴ و N-۷۷۲ نیز با درخواست مشتریان در شرکت کربن سیمرغ انجام شده و با کیفیت مطلوب در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

 در عبور از تحریم‌ها

مدیرعامل شرکت کربن سیمرغ درباره تاثیر تحریم‌ها و خروج خارجی‌ها از ایران و تاثیر آن بر صنعت تایرسازی عنوان کرد: با در نظر گرفتن این موضوع که در طول سال‌های گذشته، درصد زیادی از دوده مورد نیاز صنایع تایرسازی و قطعه‌سازی از شرکت‌های دوده‌سازی داخل کشور تامین شده است و واردات دوده، مقدار قابل توجهی از این بازار را پوشش نمی‌دهد؛ به‌طوری‌که بسته شدن مرزها و خروج خارجی‌ها از بازار ایران فرصت چشمگیری برای صنایع دوده‌سازی محسوب نمی‌شود، بلکه با توجه به کاهش شدید میزان صادرات، بازار داخلی را با افزایش عرضه دوده روبه‌رو کرده و باعث بروز مشکلاتی در عرصه فروش داخلی شده است.

زینالی ادامه داد: از سویی با توجه به نیاز شرکت به تامین بخشی از اقلام و تجهیزات مورد نیاز که امکان تولید در داخل کشور برای آن وجود ندارد و از طریق واردات تامین می‌شد، پس از تحریم‌ها مشکلاتی در مسیر برقراری ارتباط، خرید تجهیزات و نقل و انتقال پول نیز باعث عدم امکان تامین به موقع اقلام درخواستی یا تامین این اقلام با هزینه‌های بسیار بالا شد که به نوعی تهدیدی جدی برای ادامه حیات بیشتر واحدهای صنعتی محسوب می‌شود.  

 صادرات به ۱۵ کشور جهان

مدیرعامل شرکت کربن سیمرغ در پاسخ به این پرسش که آیا به عرضه صادرات ورود کرده‌اید، عنوان کرد: در سال ۹۵ و به موازات پیگیری برنامه‌های بازاریابی داخلی شرکت و تلاش برای تامین به‌موقع محصول مورد نیاز مشتریان داخلی، حضور در بازارهای صادراتی به‌عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی شرکت کربن سیمرغ درنظر گرفته شد. پس از انجام مطالعات اولیه و بازارسنجی و با ارسال نمونه و محموله‌های آزمایشی و تایید کیفیت محصول در آزمایشگاه‌های معتبر کشورهای اروپایی و بازدید کارشناسان شرکت‌های خریدار از خط تولید کارخانه، فرآیند صادرات آغاز شد و در سال ابتدایی این حرکت، حدود ۱۶۰۰تن از گریدهای مختلف دوده به کشورهایی مثل ترکیه، لهستان، ایتالیا و انگلیس صادر شد.  زینالی در ادامه افزود: با ابراز رضایت خریداران از کیفیت محصول ارسالی در سال ۹۵ علاوه بر افزایش مقاصد صادراتی، رشد قابل توجهی در میزان تناژ محصول صادراتی رخ داد و با حفظ بازارهای صادراتی قبلی، شرکت‌هایی از کره‌جنوبی، ویتنام، هند، پاکستان، بلغارستان، رومانی و … نیز به فهرست خریداران دوده از شرکت کربن سیمرغ اضافه شدند که در مجموع، مقاصد صادراتی محصول تولیدی این شرکت در سال ۹۶ به ۱۵ کشور رسید و حدود ۷هزار تن از محصول تولیدی شرکت در گریدهای مختلف به بازارهای خارج از کشور صادر شد.

وی با اشاره به کاهش میزان صادرات در سال‌های اخیر عنوان کرد: روند رو به رشد صادراتی تا ۹ ماه نخست سال ۹۷ ادامه داشت؛ ولی با وجود تحریم‌ها و مشکلات کشور در فضای بین‌المللی، اختلال جدی در این روند صادراتی ایجاد شد، به‌گونه‌ای که میزان صادرات شرکت در سال ۹۷ به ۵هزار تن و با کاهش قابل توجه در سال ۹۸ به ۱۵۰۰ تن رسید. با توجه به اینکه مجموعه‌ای از فعالیت‌های بلندمدت منجر به حضور محصول شرکت در بازارهای صادراتی و توسعه این بازارها شد، تداوم وضعیت فعلی و از دست رفتن بازارهای هدف، نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

 برنامه توسعه‌ای شرکت برای افزایش دو برابری ظرفیت

با توجه به پیگیری هیات‌مدیره شرکت و با حمایت گروه ‌ رازی، پروژه طرح توسعه شرکت در ۲ سال گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است و به موازات خط فعلی تولید، در کارخانه اجرا خواهد شد که در صورت تکمیل پروژه، ظرفیت فعلی تولید کارخانه به دو برابر افزایش خواهد یافت. مدیرعامل شرکت کربن سیمرغ در این‌باره عنوان کرد: در حال حاضر و با وجود اخذ موافقت سازمان‌های قانونی ذی‌ربط و با توجه به شرایط حاکم بر محیط صنعتی و اقتصادی کشور، عملیات اجرایی طرح توسعه شرکت مسکوت مانده و با بهبود شرایط دوباره پیگیری خواهد شد. زینالی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌هایی برای جهش تولید که به عنوان شعار سال مطرح شده است، دارید، عنوان کرد: با وجود شرایط دشوار کنونی که بقای بسیاری از صنایع باسابقه را نیز در معرض تهدید جدی قرار داده و چرخه تولید و فروش را مختل کرده است، تولید سالانه حدود ۳۰ هزار تن محصول را می‌توان در زمره نمونه‌های موفق جهش تولید محسوب کرد. به گفته وی، با این حال می‌توان در صورت تامین مواد اولیه کافی و مناسب، بهبود وضعیت بازار مصرف و عدم وقوع اتفاق‌های خارج از کنترل فضای صنعتی با بهره‌برداری کامل از ظرفیت تولید موجود و پیگیری و اجرای طرح‌های توسعه شرکت، افزایش بیش از پیش میزان تولید را انتظار داشت.

 حضور در بازار سرمایه در آینده نزدیک

مدیرعامل شرکت کربن سیمرغ همچنین درباره ورود این شرکت به بازار سرمایه عنوان کرد: در حال حاضر و به‌عنوان یکی از استراتژی‌های گروه سرمایه‌گذاری رازی، فراهم کردن شرایط عرضه سهام شرکت کربن سیمرغ در بازار بورس در دستور کار قرار دارد و انتظار می‌رود در آینده نزدیک، این هدف محقق و سهام شرکت در بورس عرضه شود.

p27-03

 

 

لینک خبر:

https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3666856

دیدگاه نوشته